Brutus

Ni ville läsa om mina ridpass så får väl börja skriva mer om dem helt enkelt ;)
.
Idag var det dags för hästbyte i skolan och jag önskade en häst som var svår att sitta ner på så jag skulle få kämpa lite och få träningsvärk i magen. Fick då Brutus och han va väldigt svår att sitta på sist jag red honom, men inte för att han bara är sån utan för att han släppte ryggen och blev som en planka att sitta på. *
Men idag var det en helt annan häst jag satt på, helt underbart!
.
Vi red på de stora volterna hela lektionen men varierade mycket ändå,
Mycket tempoväxlingar och fattningar vid vissa punkter.
Kan förklara några grejer vi gjorde. 
Först skrittade vi på volterna och på den öppna delen skrittade vi med stora steg och på den slutna delen med korta snabba steg. Vi över gick sedan i trav och gjorde samma sak.
travade vi på volterna och gjorde en avsaktning så fort vi paserade medellinjen, skrittade fram till väggen och gjorde en galoppfattning från skritt för att sedan galoppera på den slutna delen av volten och sedan bryta av till trav och sedan en avsaktning till skritt vid medellinjen igen. Allt detta utan stigbyglar.
Detta gjorde vi såklart i båda varv, sen bytte vi till att ta stigbyglarna och rida i trav. På den slutna delan skulle vi öka på och på den öppna delen samla ihop. Först red vi lätt vid ökningen och satt ner när vi samlade ihop, sen bytte vi och gjorde tvärtom, det var riktigt svårt. Sist satt vi ner hela tiden och Brutus var riktigt fin.
låter som att vi inte gjorde någonting, men i självaverket gjorde vi massor känns det som :P
Det jag måste tänka på är att inte länga ut tygeln o den ökade traven när jag sitter ner, jag släpper gärna ut tygeln och får då svårt att samla ihop igen.
Men över lag gick det jättebra!
Hoppas ni förstod allting ;)

Kommentarer
Postat av: Fia

Bra skrivet....Ses i morgon...Laddar kameran ;)

2013-02-01 @ 19:05:00
URL: http://soffiajohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback