Torsdagen

Jag kommer ihåg den där dagen, den där torsdagen så himla väl. 
Stämningen som låg över stallet när alla visste att det kanske var sista torsdagen någonsin som ridskolan var öppen. En dag kvar på hela ridskolan sen var allting slut. Framtiden var mycket ovis och ingen visste vad som skulle hända nu. Skulle stallet stå och förfalla flera år innan det blev sålt eller skulle någon köpa. Den största frågan var nog om skulle det få fortsätta vara en ridskola eller skulle det komma några personer som skulle driva ett tavlingsstall eller kanske ett försäljningsstall på vår kära lilla ridskola. 
Det kanske var sista gången alla dessa underbara torsdags personer skulle vara samlade, kanske för alltid. Människor som man aldrig såg skymten av när man inte var i stallet. 
Den där känslan som växte sig starkare och starkare under kvällen. Vi avslutade kvällen med fika precis som vi alltid hade gjort men ändå var det så himla annorlunda än vad det brukar. 
När vi sedan stod där på baksidan allihopa, redo att hoppa in i våra bilar kände jag hur tårarna började tränga fram. Det jobbigaste var när Mimmi och Fia rullade iväg, dem personerna som jag hade spenderat mina torsdagar med under nästan 1,5 års tid. 
När jag åkte därifrån trodde jag att det skulle vara sista gången jag satta min fot där. Sista gången jag satte min fot i mitt andra hem, som alla andra säger. Alla skämt om att jag skulle ställa dit en säng var nu bara just det, skämt. 
.
Efter någon månad fick jag det glada beskedet att jag skulle få jobba på ett läger och det visade sig vara den bästa veckan på hela året. En vecka på det stället jag älskar mest!!
Sista dagen på lägret var dock väldigt tufft för mig, nästan värre än för dem som var där på läger. Dem skulle aldrig få träffa hästen dem hade haft som sin egen i en hel vecka igen. Men jag skulle kanske aldrig få sätta min fot på det stället där jag har spendarat i snitt en kväll i veckan i 8 år igen. Det var för mig helt ofattbart!
När en häst i stallet tidaigare under veckan hade sjuknat in betydde det att alla hästar som skulle åka hem fick stanna några dagar längre. 
Vilket betydde att min älskade Galliano fick stå kvar i ungefär en vecka till.
Även en privat häst stod kvar som jag åkte ut nästan varje dag och red också. Efter varje ridpass blev det att gå ut i den stora sommarhagen och stå och gosa med den allra bästa!
Under dessa dagar blev det  många bilder kan jag lova. När han sedan åkte hem kändes det som att en bit av mig försvann :(
.
Sen kom den vändningen som jag aldrig hade väntat mig, någon dag innan Galliano åkte när jag var påväg in i hagen ringde dåvarande ägaren av gården till mig och berättade att den nu var såld och att dem nya ägarna ville fortsätta med att driva ridskola. Det var första gånen på länge jag gråt  av  glädje. Det betydde att vi faktiskt skulle få ha kvar vår alskade ridskola. 
Dock hann ju alla hästar åka tillbaka innan. 
.
I september startade vi en arbetsgrupp som kort och gott skulle starta upp en ny ridskola. Jag var med i denna grupp och kan säga att jag inte ångrar en sekund av det. Nu har vi stängt gruppen då vårat uppdrag är slutfört. 
I februari öppnar ridskolan igen!!! :D
Ridskolan kunde heller inte ha blivit köpt av några bättre personer. Två helt underbara individer. :)
Följ allt som händer på hemsidan: http://www5.idrottonline.se/FinntorpsRK-Ridsport/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback