Vitlök

Vilja - Sveriges största häst o kalvblogg! om Blä för skolan:
sv: Det kan bland annat ge anemi, men jag tror inte att det är så farligt om man är väldigt noga med att inte ge för mycket samt att vänja in det :)
.
Det här är var jag har läst:
"Vitlök innehåller ämnet thiosulfat som hästar inte kan bryta ner. Vad som händer är att de röda blodkropparna bli ömråligare och kan gå sönder, vilket leder till anemi (blodbrist)
Hästen blir trött, får bleka slemhinnor och får mörkare urin. Hästarna kan även få njurskador, pga att vitlöken pungerar som ett gift. Även giftigt för katter, hundar och kor."
.
En veterinär på Strömsholm sa till min kompis att hon skulle ge sin häst vitlök, det spred sig sedan vidare till jordbruksverket (tror jag det va?) som sedan ringde och skällde ut Strömholm som ger ut sådan information som kan leda till att hästar blir jättesjuka!
.
.
.
Btw måste jag även säga till er att följa Vilja och hennes kompis Malins blogg, den handlar om deras projekt arbete som är att rida in en ko och att trickträna en annan. Det är jätteintressant att läsa och jag hoppas verkligen att inridningen kommer att gå bra (trickträningen också såklart) så man kanske kan få se det på film ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback